Penulisan Surat Rasmi Terkini

Setelah kamu menuliskan alamat email penerima, langkah selanjutnya adalah menuliskan. Cara menulis surat kiriman rasmi yang betul. Perenggan harapan terhadap surat rasmi. Letakkan tarikh surat anda di bawah nombor rujukan.

Template Surat Rasmi Word
Template Surat Rasmi Word

Format surat rasmi ini dapat membantu anda untuk menulis surat dengan betul kesimpulanya, di harapkan dengan contoh yang kami berikan ini, sedikit sebanyak dapat membantu anda untuk menulis surat dengan cara yang betul untuk di hantar kepada keraja atau badan kerajaan. Ramai pencari kerja sekarang kurang menitikberat cara menulis surat permohonan kerja yang betul. Surat rasmi contoh dan format penulisan yang betul. Sepertimana anda tahu, surat permohonan kerja perlu dilampirkan bersama resume. Pemulaan nama dan alamat pengirim tersebut perlu ditulis dalam huruf besar. Pocket sampul surat tanpa window 425 x 875.

Penulisan Surat Rasmi Terkini. Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh. Anda mungkin biasa dengan kebimbangan diminta menulis surat cadangan watak. Pemikiran pertama ialah biasanya "bagaimana dalam dunia anda menulis satu?" Pemikiran ini diikuti dengan cepat oleh soalan seperti "Apa yang saya katakan?" Dan "Bagaimana jika saya mengatakan sesuatu yang salah dan membuat orang itu kelihatan buruk?"

Soalan yang tidak dijawab dan ketakutan boleh menyukarkannya . Anda tidak perlu risau jika anda mengenali orang yang anda tulis tentangnya.

Mulakan dengan surat

LANGKAH 1. Tarikh & Alamat

Orang yang membaca surat anda akan ingin mengesahkan bahawa rujukan itu adalah terkini. Sertakan alamat lengkap anda

LANGKAH 2: Salam

Mulakan dengan salam. Jika anda tahu nama penuh orang yang ditujukan surat itu, gunakannya. Profesionalisme dan kredibiliti surat anda akan dipertingkatkan dengan menggunakan nama pertama dan nama keluarga mereka.

Jika anda tidak tahu alamat orang yang dialamatkan, atau tidak pasti sama ada mereka adalah orang yang betul untuk menghantar surat itu, gunakan "Kepada Siapa Yang Membimbangkan". Untuk memperibadikan surat anda, walau bagaimanapun, jika nama penerima diketahui, anda boleh menulis "Pengarah Sumber Manusia yang dihormati", contohnya.

Elakkan menggunakan "Tuan atau Puan" serta Cik, Puan, Cik, atau Encik

Pertimbangkan betapa boleh dipercayai surat anda jika ia ditulis kepada "Mrs. Sydney Smith", hanya untuk mengetahui bahawa "Sydney Smith ialah seorang wanita?" !

LANGKAH 3: Pembukaan

Pembukaan biasanya perenggan hanya satu atau dua ayat. Perenggan pembukaan menerangkan siapa anda, berapa lama anda mengenali orang yang anda rujuk , dan bagaimana anda mengenali mereka.

LANGKAH 4 - Badan

Isi ialah bahagian terbesar surat. Ia boleh menjadi beberapa perenggan. Anda boleh menggunakan bahagian ini untuk membuat kes anda untuk orang yang anda rujuk

Anda harus cuba memasukkan sekurang-kurangnya satu hingga tiga kualiti terbaik dalam diri orang itu semasa menulis surat itu. Dan cuba kekalkan kualiti ini sedikit sebanyak berkaitan.

Katakanlah, sebagai contoh, orang yang anda tulis adalah jujur, boleh dipercayai, kreatif, bertanggungjawab dan bekerja keras. Sekarang, andaikan mereka juga sedang mencari jawatan penyelia. Seorang penyelia harus, antara sifat-sifat lain, bersikap mesra (boleh bergaul dengan orang lain), jujur ​​dan bertanggungjawab. Jadi, adalah lebih baik untuk membina surat anda berdasarkan sifat-sifat ini.

Contoh-contoh ini hendaklah ringkas dan jelas, supaya pembaca dapat memahami tahan dengan mudah. Biasanya, satu perenggan tidak lebih daripada 3 ayat untuk setiap kualiti sepatutnya cukup.

Dua nasihat yang sangat kuat: Apabila menulis surat rujukan watak, jangan berlebihan berkongsi kualiti positif orang itu dan jujurlah.

Adalah penting untuk memahami maksud sesuatu. Surat anda akan dibaca oleh seseorang yang sudah percaya bahawa penulis sedang "memperbesarkan orang" yang mereka maksudkan. Untuk membuat surat anda lebih boleh dipercayai, buktikan bahawa anda mempunyai pendapat yang tinggi tentang orang itu. Ini boleh dilakukan dengan menerangkan fakta khusus tentang orang yang anda rujuk. sedang merujuk.

Bercerita yang boleh dipercayai, cerita pendek tentang orang yang anda kenali adalah cara yang bagus untuk mengekalkan kredibiliti tanpa terdengar melambung. Kisah-kisah ini harus menyerlahkan ciri-ciri positif orang itu. Ini pengalaman harus menunjukkan bagaimana orang itu berkelakuan.

Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh.

LANGKAH 5: Penutup

Penutup ialah bahagian akhir pengesyoran anda dan tidak perlu panjang. Ia meringkaskan dan mengukuhkan kepercayaan anda tentang orang yang anda rujuk dan menerangkan sebab anda rasa mereka memenuhi kelayakan tersebut.

Anda boleh menggunakan bahagian ini untuk bercakap tentang diri anda .

LANGKAH 6: The Valediction

Surat anda hendaklah ditutup dengan ucapan penutupan atau penutupan percuma seperti "Ikhlas".

Tinggalkan tiga ruang dan taip nama anda. Sertakan tajuk anda jika ia akan membantu orang yang anda tulis surat itu.

Tandatangan surat itu.

Nota sampingan: Sertakan maklumat hubungan untuk orang yang membaca surat anda supaya mereka boleh menghubungi anda sekiranya maklumat lanjut diperlukan. Maklumat ini kadangkala panggilan penghakiman.

Trending Now..

Popular Posts

Contoh Format Surat Menghantar Wakil Untuk Selesaikan Sesuatu Urusan

Contoh Surat Rasmi Serah Tugas

Draft Surat Tugas Pemandu Kereta Syarikat

Contoh Isi Surat Ucapan Terima Kasih

Surat Komisen Kerja Perkhidmatan

Surat Mengesah Bahawa Pekerja Ada Mc

Surat Berhenti Sekolah Untuk Melanjutkan Pelajaran

Contoh Surat Akuan Perjanjian Sumpah Serah Tanah

Surat Batal Pcb Kerana Tiada Pendapatan Bergajilhdn

Contoh Surat Kebenaran Tukar Nama Tnb