Ayat Dalam Surat Rasmi

Wajib nomborkan perenggan kecuali perenggan pertama dan terakhir. Ia dijadikan nama rasmi pada 24 disember, 1915. 19 sungguh dalam melaksanankan tugas mereka sebagai guru. Unit pembelajaran 4 surat rasmi, memorandum &

Surat Jemputan Majlis Persaraan
Surat Jemputan Majlis Persaraan

Surat rasmi juga boleh dijadikan sebagai dokumen atau bahan rujukan dalam sesuatu perkara. Paus benedict xvi, secara rasmi bernama benedictus pp. Perbezaan surat kiriman rasmi susunan. Ejaan yang betul bagi kependekan 'yang berbahagia ' ialah ybhg. Contoh surat rasmi memohon kebenaran mengadakan program. Tips & cara menulis surat rasmi.

Ayat Dalam Surat Rasmi. Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh. Jika anda pernah diminta untuk menulis surat rujukan watak, anda tahu kebimbangan yang boleh dibuat oleh permintaan itu. Perkara pertama yang terlintas di fikiran ialah "Bagaimana dalam dunia anda akan menulis satu?" Pemikiran ini diikuti dengan cepat oleh soalan seperti "Apa yang saya katakan?" Dan "Bagaimana jika saya mengatakan sesuatu yang salah dan membuat orang itu kelihatan buruk?"

Ketakutan dan soalan yang tidak dijawab boleh menjadi sangat merisaukan . Tetapi, yakinlah bahawa jika anda mengenali orang yang akan anda tulis dan menggunakan maklumat yang dibentangkan dalam artikel ini, anda tidak perlu risau.

Mula Menulis Surat.

LANGKAH 1. Tarikh & Alamat

Orang yang membaca surat anda akan ingin mengesahkan bahawa rujukan itu adalah terkini. Sertakan alamat lengkap anda

LANGKAH 2: Salam

Mulakan dengan salam. Jika anda tahu nama penuh orang yang ditujukan surat itu, gunakannya. Menggunakan nama pertama dan nama keluarga mereka akan meningkatkan profesionalisme, dan oleh itu kredibiliti surat itu.

Jika orang yang dialamatkan tidak diketahui atau jika anda tidak pasti siapa itu atau jika surat itu digunakan untuk tujuan umum, hanya gunakan "Kepada Siapa Yang Membimbangkan". Untuk memperibadikan surat anda, walau bagaimanapun, jika nama penerima diketahui, anda boleh menulis "Pengarah Sumber Manusia yang dihormati", contohnya.

Jangan gunakan "Tuan/ Puan" dan bukannya Cik, Puan, Encik

Lagipun, berapa banyak kredibiliti surat anda jika anda menulis kepada "Puan Sydney Smith" hanya untuk mengetahui bahawa "Sydney Smith" adalah seorang lelaki? !

LANGKAH 3: Pembukaan

Perenggan pembukaan biasanya perenggan dengan satu atau dua ayat. Perenggan pembukaan harus menerangkan siapa anda, perkara yang anda ketahui tentang orang yang dirujuk dan cara mereka boleh mendapat manfaat daripada pengetahuan anda.

LANGKAH 4: Badan

Isi ialah bahagian terbesar surat. Ia boleh menjadi beberapa perenggan. Anda boleh menggunakan bahagian ini untuk membuat kes anda untuk orang yang anda rujuk

Sebaik-baiknya anda membina huruf itu sekitar 1 hingga 3 daripada kualiti terbaik orang itu. Dan cuba kekalkan kualiti ini sedikit sebanyak berkaitan.

Katakanlah, sebagai contoh, orang yang anda tulis adalah jujur, boleh dipercayai, kreatif, bertanggungjawab dan bekerja keras. Katakan mereka sedang mencari kerja penyeliaan. Seorang penyelia harus, antara sifat-sifat lain, bersikap mesra (boleh bergaul dengan orang lain), jujur ​​dan bertanggungjawab. Jadi, adalah lebih baik untuk membina surat anda berdasarkan sifat-sifat ini.

Contoh-contoh pengalaman yang disediakan ini hendaklah difokuskan dan langsung, menjadikannya sangat mudah untuk difahami oleh pembaca. Seperenggan tidak boleh melebihi 3 ayat setiap kualiti.

Dua nasihat yang sangat kuat: Apabila menulis surat rujukan watak, jangan berlebihan berkongsi kualiti positif orang itu dan jujurlah.

Anda perlu memahami sesuatu. Surat anda akan dibaca oleh seseorang yang sudah percaya bahawa penulis sedang "memperbesarkan orang" yang mereka maksudkan. Jadi, untuk memastikan surat anda lebih boleh dipercayai, anda harus memberikan bukti bahawa pandangan tinggi anda terhadap orang itu adalah sah. Anda boleh melakukan ini dengan menerangkan peristiwa yang sangat spesifik berkenaan orang yang anda rujuk.

Cara berkesan untuk mengekalkan kredibiliti dalam surat anda tanpa ia terdengar seperti gembar-gembur adalah dengan menceritakan satu atau lebih cerita pendek yang boleh dipercayai yang anda tahu secara peribadi tentang orang itu. Dalam melakukan ini, pengalaman harus menggambarkan kualiti positif seseorang. Ini pengalaman harus menunjukkan bagaimana orang itu berkelakuan.

Jika anda merujuk kepada lebih daripada satu kejadian dalam perenggan anda, bahagikannya kepada dua perenggan dan akhiri setiap perenggan dengan kualiti yang anda ingin serlahkan dengan setiap kejadian.

LANGKAH 5: Penutup

Penutup ialah bahagian akhir pengesyoran anda dan tidak perlu panjang. Ia meringkaskan dan mengukuhkan kepercayaan anda tentang orang yang anda rujuk dan menerangkan sebab anda rasa mereka memenuhi kelayakan tersebut.

Anda boleh menggunakan bahagian ini untuk bercakap tentang diri anda .

LANGKAH 6: The Valediction

Surat anda hendaklah ditutup dengan ucapan penutupan atau penutupan percuma seperti "Ikhlas".

Nama anda hendaklah ditulis dalam tiga ruang. Jika ia berguna kepada penerima surat, sertakan tajuk anda.

Lengkapkan surat dengan tandatangan anda.

Pada nota sampingan, sertakan maklumat hubungan supaya orang yang menyemak surat anda boleh menggunakan sekiranya maklumat lanjut diperlukan. Tetapi, menambah maklumat ini kadangkala boleh menjadi panggilan penghakiman.

Trending Now..

Popular Posts

Contoh Format Surat Menghantar Wakil Untuk Selesaikan Sesuatu Urusan

Contoh Surat Rasmi Serah Tugas

Draft Surat Tugas Pemandu Kereta Syarikat

Contoh Isi Surat Ucapan Terima Kasih

Surat Komisen Kerja Perkhidmatan

Surat Mengesah Bahawa Pekerja Ada Mc

Surat Berhenti Sekolah Untuk Melanjutkan Pelajaran

Contoh Surat Akuan Perjanjian Sumpah Serah Tanah

Surat Batal Pcb Kerana Tiada Pendapatan Bergajilhdn

Contoh Surat Kebenaran Tukar Nama Tnb